11 Instagram-trends voor 2021: nieuwe kansen om met het publiek samen te werken

Elk sociaal netwerk ontwikkelt zich als een levend wezen en Instagram

 is hierop geen uitzondering. Er waren in 2020 wel enkele belangrijke veranderingen. Ze verbeterden zowel de kansen voor het publiek als voor het bedrijfsleven. Merken hebben meer tools om met hun doelgroep
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. Deze groep kan gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, maar..
 te kunnen communiceren en deze ontwikkeling gaat nog door.

 

We hebben de belangrijkste trends en functies, die je in 2021 nodig hebt om jouw commerciële profiel te kunnen promoten, op een rijtje gezet.

1. Nieuwe functies voor winkels

Instagram blijft prioriteit geven aan het uitbreiden van zijn functies om te winkelen. Bedrijven kregen in het najaar van 2020 in de officiële app toegang tot een nieuw betalingssysteem. Momenteel is dit voor relevante Amerikaanse bedrijven en winkeleigenaren beschikbaar, maar het zal in 2021 voor iedereen beschikbaar worden.

Wat werd er gedaan? De betalingsfunctionaliteit is met behulp van veilige en handige Facebook Pay-functies vereenvoudigd. Nu kan een bedrijf eenvoudig op Instagram een winkel openen met de mogelijkheid om met behulp van Commerce Manager, Shopify

 of BigCommerce (evenals andere partners) online betalingen te accepteren.

 

Bovendien kun je om de verkoop te stimuleren ook producten, die op voorraad zijn, in jouw berichten taggen. Daarnaast heeft Instagram een sociale functie geïmplementeerd: de bedrijven die het meest door de eerste lockdown getroffen zijn, kunnen de betalingsfuncties zonder transactiekosten gebruiken.

instagram-voor-winkels

Live Shopping is nu ook op Instagram beschikbaar, waardoor bezoekers producten kunnen kopen, die ze in realtime

kunnen zien. Ten slotte zijn er functies om het ontwerp van winkel te regelen. Dit zijn sjablonen en opties voor het bekijken van voorbeelden van collecties.

 

2. Automatisch gegenereerde ondertiteling voor IGTV

Automatisch gegenereerde ondertiteling en bijschriften is een functie met een ongelooflijk potentieel. Door ze te gebruiken, kun je effectief met doelgebruikers communiceren en marketingtaken uitvoeren.

De meeste gebruikers bekijken de video's gedempt: dit is een automatische instelling bij het afspelen van een video. Het komt voor dat de hele video wordt bekeken, zonder het geluid aan te zetten. Ondertitels maken de content toegankelijker en brengen het dichter bij de kijkers. Bovendien is het de moeite waard om rekening te houden met de belangen van doven, voor wie ondertiteling de enige optie is om audio-informatie uit een video te leveren.

insta-ondertiteling-automatisch

Nu worden er automatisch ondertitels aan IGTV

-video's toegevoegd. Bij het uploaden van een video kun je de optie ‘automatisch gegenereerde ondertitels' selecteren. Houd er rekening mee dat de transcriber geen 100% nauwkeurigheid garandeert. Het is echter nog steeds wel nauwkeuriger dan andere vergelijkbare tools. Als je het perfect wilt, maak dan zelf met behulp van gespecialiseerde softwaretools de ondertitels.

 

3. Rights Manager

De Rights Manager van Facebook is nu op Instagram beschikbaar. Dit is een tool die je helpt bij het zoeken en het beheren van afbeeldingen, die auteursrechtelijk zijn beschermd. Het biedt een visuele zoekfunctie voor alle foto content, die naar het sociale netwerk wordt gestuurd en auteurs waarschuwt voor mogelijke inbreuk op het auteursrecht

.

 

Dit is vooral handig voor fotografen, ontwerpers en foodbloggers, want het is bekend dat deze categorieën bloggers hun afbeeldingen het vaakst zonder auteursrechtelijke bescherming gebruiken.

instagram-rightsmanager.

4. Gezichtsfilters

Dit is waarschijnlijk de meest resonerende en duurzame Instagram-trend van 2020 en die zich ook in 2021 zal doorzetten. Gezichtsfilters worden vooral voor entertainment gemaakt. Merken kunnen ze gebruiken om de aandacht te trekken. Bovendien is het heel goed mogelijk om zelf, zonder de tussenkomst van andere specialisten, een gezichtsfilter te ontwikkelen.

insta-gezichtsfilters

Het gebruik van gezichtsfilters voor promotie is een goed idee. Zo kan de informatie bij de uitgave van een nieuw product met een thema voor het gezichtsfilter worden aangevuld. Het zal ‘het publiek opwarmen' en de gebruikers zullen nog meer informatie over het nieuwe product willen hebben.

Je kunt ook uitdagingen lanceren: abonnees zullen de gezichtsfilters gebruiken en ze als merksymbolen verspreiden. Zelfs als de gebruiker de maker niet markeert, wordt zijn naam nog steeds in de linkerhoek weergegeven.

Je kunt Spark AR Studio gebruiken om zelf een gezichtsfilter op Instagram te maken. Dit is een tool waarmee je met 3D-objecten, effecten en trackers kunt werken. Er zijn in de gratis versie veel instructies en life-hacks.

5. Reels

Deze nieuwe functie verscheen in augustus 2020. Het is eigenlijk te vergelijken met wat TikTok

 aan zijn gebruikers biedt. Houders van een Instagram-account kunnen video's van 15 seconden opnemen en audiotracks of visuele effecten uit de gelicentieerde bibliotheek van Facebook toevoegen. Op het moment dat dit artikel werd geschreven, was de functie in 50 landen (VS, VK en voornamelijk West-Europa) beschikbaar.

 

Gebruikers kunnen hun voltooide video's in de feed of in de stories publiceren. De leukste reels maken kans om door Instagram uitgelicht te worden.

 

Hoe kun je de functie Reels voor bedrijven gebruiken? Hierover is al eerder een uitgebreide blog verschenen. Lees de blog over Reels hier!

6. Teksten zijn belangrijk

Instagram is echt een sociaal netwerk voor visuele content, maar de teksten zijn echter ook belangrijk. Maak voor jouw publiek nuttige, beknopte en geletterde content. Achter elke gepubliceerde foto zou een verhaal moeten zitten – dat is echt de trend van 2020-2021.

teksten-op-insta-feed

Waar moeten de teksten over gaan? Hier zijn enkele ideeën:

  • lifehacks;
  • eigen ervaringen;
  • onverwachte onthullingen;
  • nuttige informatie;
  • aankondigingen van kortingen of promoties;
  • recensies en instructies;
  • vermakelijke verhalen;
  • antwoorden op vragen.

In het laatste geval kan de vraag in de vorm van een tekst op een afbeelding worden aangegeven en kan het antwoord hieronder als omschrijving worden gegeven. Je kunt voor dergelijke berichten de merksjablonen van Logaster gebruiken. Dit is een bedrijfsnaamgenerator in eenvoudige symboliek waarmee je kant-en-klare oplossingen voor berichten op sociale netwerken kunt maken.

7. Bewuste consumptie

Ecologie en de rationele verdeling van hulpbronnen zijn de laatste jaren constante trends. Het onderwerp resoneert met het publiek, dus het is goed voor een bedrijf om een milieucampagne te voeren: het komt de planeet en de reputatie van het bedrijf ten goede. Het is niet nodig om ‘de wereld te redden', het is voldoende om een manier te vinden om middelen in het kader van jouw eigen activiteiten te besparen. Voorbeelden hiervan zijn de oproep van Starbucks om het gebruik van meer dan 1 miljard plastic rietjes te verminderen.

starbucks op insta

8. Micro influencer-boom

Micro-influencers of -bloggers verwijzen informeel naar auteurs met een beperkt maar actief en betrokken publiek. Laten we zeggen dat dit bloggers zijn met een aantal abonnees van 1 tot 100 duizend, met een engagementpercentage van 5-15%. In 2021 zullen daarom veel merken microbloggers als influencers blijven aantrekken. Hier zijn de redenen waarom:

  • het is goedkoper dan bloggers met een miljoen volgers;
  • wanneer de ‘miljonair' dol is op reclamepublicaties, vermindert dit het vertrouwen van het publiek;
  • je kunt microblogger betalen met een dienst, een product of een korting op een product.

Een reclamecampagne voor cosmeticafabrikant Tom's of Maine is één van die voorbeelden. Door het advertentiebudget te verdelen voor publicaties van bloggers met maximaal 5000 abonnees, verhoogde het merk de consumentenactiviteit met 600%.

micro-influencers-inzetten

Het vertrouwen van de volgers in microbloggers is zeker groter: ze maken advertenties die lijken op persoonlijke aanbevelingen en die de interesses van hun publiek beïnvloeden.

Nog een ding: auteurs van kleine blogs staan provocaties meestal niet toe en behandelen content onderwerpen op een meer geordende manier. Terwijl veel miljonairs vaak ‘het publiek opwarmen' met controversiële uitspraken. Niet alle merken zijn bereid om hun reputatie op het spel te zetten door advertenties op deze accounts te plaatsen.

Wanneer je een blogger als influencer kiest, kun je hem/haar snel bekijken. Bij HypeAuditor kun je bijvoorbeeld bekijken hoeveel abonnees iets liken en reacties onder de berichten achterlaten. 5-10% wordt als een goede indicator beschouwd.

9. How to's

Gebruiksaanwijzingen en ‘How to's' zijn zeker niet nieuw. Nuttige berichten, die abonnees vertellen hoe ze specifieke problemen kunnen oplossen, zullen echter altijd bovenaan staan. Het merk kan de regels voor het gebruik van producten (veel voorkomend en niet-standaard) en zijn persoonlijke ervaring delen. Het meest voor de hand liggende voorbeeld: een voedingsfabrikant filmt bijvoorbeeld tutorials over recepten.

recepten op insta

Je kunt een video maken of gewoon een foto van hoge kwaliteit plaatsen met een gedetailleerde beschrijving ervan of instructies. Beide formats zijn succesvol. Als een reeks van dergelijke berichten is gepland, is het beter om er een speciaal ontwerp voor te maken, zodat gebruikers ze gemakkelijk van andere publicaties kunnen onderscheiden.

10. Merkgebonden feed design

Afbeeldingsrasters zijn echt verouderd. Een laconiek ontwerp afgewisseld met bedrijfssymbolen is echter altijd relevant. Om een resultaat te bereiken, moet elk bericht met een merkelement worden aangevuld. Het kan een logo zijn, een speciaal lettertype, een bedrijfskleur, een uniek filter of een creatief kader.

feed-design-insta

Links zijn nog niet in berichten toegestaan, maar ze kunnen wel aan de header worden toegevoegd. Om dit te doen, kun je Taplink gebruiken. Hier zie je een voorbeeld van hoe dat eruit ziet:

link toevoegen op insta

Conclusie

We hebben geprobeerd om de trends, die de komende maanden relevant blijven, op een rijtje te zetten. Je kunt ze in 2021 met een gerust hart gaan gebruiken. Vergeet niet om de nieuwe trends te volgen!

Nog één ding: content van goede kwaliteit is te allen tijde het belangrijkste geheim van de populariteit van een profiel.

Vorig artikel Google Analytics 4: de toekomst van analytics
Volgende artikel Online business starten in 8 stappen