SEO voor webshops: tips voor meer bezoekers naar je webshop

SEO voor webshops: tips voor meer bezoekers naar je webshop

Wat is nu de beste SEO-strategie voor webshops? Dat is waar veel webshop-eigenaren mee worstelen. Qua on-page SEO optimalisatie ben je bij een webshop vrij snel klaar, en dus staren veel webshop-eigenaren zich blind op linkbuilding.

Dat zijn twee logische eerste stappen, maar er is veel meer wat je kan doen om je webshop beter gevonden te laten worden!

Wat is de beste SEO-strategie voor een webshop?

Als je praat over online geld verdienen, denken de meeste mensen meteen aan een webshop. Het is vaak de eerste associatie. Daarom zijn er ook zoveel webshops. En dat maakt het weer moeilijk om bovenaan in Google

 te komen.

 

Waarom ‘normale' SEO niet werkt voor een webshop

We verspreiden al sinds jaar en dag ons gratis e-book

 Winnen in Google
SEO Boek van Tonny Loorbach: Ontdek met dit SEO e-book hoe je met je website gratis hoger in Google komt (ebook vol praktische tips)
, vol praktische SEO-tips. Hierin leren we website-eigenaren hoe ze content kunnen optimaliseren en keywords
Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc.Om te zorgen dat jouw klanten jou op de juiste keywords voor jouw diensten vinden in Google (SEO), is..
 kunnen toevoegen. We leren klanten onder andere om goede blogs te schrijven en die te verrijken met video's en plaatjes. En natuurlijk zijn we beroemd en berucht om onze interne linkstrategie. Ook deze doen we uitgebreid uit de doeken in Winnen in Google.

 

Het probleem met deze SEO-strategie: het is top voor een website maar werkt niet voor een webshop.

We leggen het uit:

Het is heel goed voor je SEO als al je artikelen naar elkaar linken (interne links

). Maar het is een drama voor je conversie
Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker naar een iemand die actie onderneemt. Het optimaliseren van je website om meer resultaat (zoals leads en verkopen) uit je bezoekers te halen noemen..
!

 

Stel, je verkoopt stropdassen en iemand googelt op ‘stropdas kopen'. Je wilt natuurlijk bovenaan in Google staan voor dat zoekwoord.

zoekresultaten voor webshops

Als de bezoeker je webshop binnenkomt, zit ‘ie al in de koop-modus. Het zou geen slimme zet zijn om hem nu via een interne link naar een artikel te sturen over de geschiedenis van de stropdas. Je wilt je bezoekers niet meer afleiden.

Een salespage

 werkt het best wanneer je elke vorm van afleiding elimineert. Dat zul je bij je webshop ook moeten doen. Veel webshop eigenaren breiden hun shop echter uit met social media, blogs, interne links etc. Hoewel deze bijdragen aan je SEO strategie
Het algoritme van Google wordt met het jaar beter en dus is Google in 2020 nóg beter in staat om…
 zijn ze killing voor je conversie.

 

Kijk ook vooral even deze korte video waarin Tonny nog iets verder ingaat op conversie killers voor webshops:

Voor de duidelijkheid:

On-page SEO = Alle optimalisatie die je binnen je webshop doet. Denk aan het optimaliseren van de homepage en productpagina's. Keywords goed invullen, meta-description aanpassen, afbeeldingen optimaliseren

 en oppassen dat er niet al te veel dubbele content op de site voorkomt.

 

Off-page SEO = Alle optimalisatie die je buiten je webshop doet. Zoals backlinks

 verzamelen en een social media-strategie voeren.

 

De meeste webshopbezitters blijven hangen in de statische optimalisatie van hun homepage en productpagina's. Daarna houdt het meestal wel op. Ze laten de contentstrategie

 links liggen. Terwijl hier juist veel winst te behalen valt!

 

Je kunt een webshop maar tot een bepaalde hoogte optimaliseren. Je kunt hiermee alleen maar gevonden worden door mensen die al interesse hebben in jouw product.

In die webshop wil je dus maar één ding doen: een koopomgeving creëren. Zodat de mensen die koopgericht zijn, ook in een overzichtelijke en goed-converterende koop-omgeving terechtkomen.

Dat betekent dat er géén afleiding is in de vorm van social media knoppen of interne links.

Er is maar één logische stap: dat iemand op de koop-knop klikt. Dát is waar een webshop voor gebouwd is!

koop-knop-webshop

Contentmarketing voor webshopeigenaren

Steeds meer mensen beginnen in te zien dat contentmarketing heel belangrijk is voor het groeien van je webshop. En vooral voor het zichtbaar worden in Google.

Ook de cijfers liegen er niet om:

  • Content marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert gemiddeld 3x zoveel leads
  • Conversie ratio's zijn gemiddeld 6x hoger bij content marketeers t.o.v. interuptie marketeers (2.9% vs 0.5%).
  • 78% van CMO's gelooft dat contentmarketing de toekomst van marketing is

Maar zoals je net al las, leiden linkjes en content binnen je webshop je bezoeker af. Een beetje verwarrend. Maar de oplossing is heel simpel:

Ons advies: scheidt je webshop met producten van je website met informatie. Gebruik je shop puur als koopomgeving en zet er een website met blog apart naast.

Met het bloggedeelte trek je vanuit een breed scala aan zoektermen bezoekers, die je vanuit daar kunt gaan doorsturen naar je koopomgeving a.k.a. je webshop.

Alle voordelen van een website naast je webshop op een rijtje:

Waarom de meeste webshops slecht ranken in Google

MAAR.

Het grote probleem is dat het blog-gedeelte van veel webshopsystemen ontzettend slecht is. Code-technisch is het vaak een zooitje. Als Google moeite heeft om de code van jouw website te lezen dan ga je er niet snel mee ranken in de zoekresultaten

.

 

Dit is hoe de code van het gemiddelde webshop-systeem eruit ziet

Het is dus belangrijk om een snelle, nette website met een rete-strakke code naast je webshop te hebben. Al eens van onze Phoenix software gehoord? Een ideale combinatie met een webshop 😉

Oriënterende versus koopgerichte bezoekers

Een website is een informatie-omgeving en een webwinkel is dus een verkoop-omgeving. Deze werelden moet je niet mixen!

Er zit namelijk ook een enorm verschil in het ‘soort' bezoekers dat je aantrekt. Wanneer jij bijvoorbeeld op vakantie wilt, maar je weet nog niet waar naartoe, dan ben je een informatie-gerichte surfer. Wanneer je bijvoorbeeld overweegt om naar Curaçao te gaan dan zul je na een zoekopdracht bijvoorbeeld naar Wikipedia of allesovercuracao.nl gaan. Je bent ‘oriënterend‘. Van dit soort surfers zijn er verreweg het meest.

Wanneer je echter al besloten hebt naar Curaçao te gaan, dan zul je eerder naar klm.com of booking.com surfen. Omdat je al een ‘koopgerichte‘ surfer bent. Op KLM en Booking wil je enkel informatie vinden over tickets en hotels. Alleen de specificaties daarvan zijn relevant en helpen je bij je aankoopbeslissing. Wanneer zij tussen hun aanbod ook informatie, weetjes, blogs etc. tonen dan verwart dat je en dat zou hun conversie flink omlaag halen.

Een verwarde geest koopt niet

Voorbeeld van een sterk staaltje contentmarketing

Een mooi voorbeeld van de kracht van contentmarketing is het verhaal van de gebroeders Michelin. Je weet wel, van de autobanden. Toen ze begonnen, merkten ze dat ze veel tevreden klanten hadden, maar dat ze een plafond bereikt hadden. Er waren op dat moment nog maar 3000 mensen in Frankrijk die een eigen auto hadden, waardoor er een hele kleine markt voor autobanden was.

De mensen die bewust op zoek waren naar autobanden, kwamen netjes bij de boers uit en er werd goed verkocht, maar ze wilden verder groeien. Daarom schreven ze de Michelin-gids. Een boekje vol inspiratie voor prachtige autovakanties.

michelin-gids-contentmarketing

Wat gebeurde er? Het ganse land zat kwijlend die gids te lezen, wegdromend over een vakantie met een auto die ze niet hadden. Nóg niet… Ze creëerden met hun gids een markt bestaande uit mensen die in eerste instantie helemaal niet naar hun product op zoek waren.

De strategie van Michelin werkt vandaag de dag nog steeds geweldig. Je wilt je met je webshop zelf richten op de mensen die jou al zoeken. Met statische optimalisatie, backlinks en techniek kun je tot een bepaald punt gaan.

Nu wordt het zaak dat om te gaan kijken hoe je je markt kunt verbreden en mensen kunt gaan aantrekken die niet naar jouw product op zoek zijn. Nóg niet…

Laten we ons voorbeeld van de stropdassen er nog eens bijpakken. Je kunt je bijvoorbeeld richten op een zoekopdracht als ‘Wat is de beste stropdas?'. Je trekt dan een oriënterende bezoeker aan. Het is bij een dergelijke zoekopdracht niet logisch dat diegene direct in een webshop belandt.

zoekresultaten voor vergelijkings-artikelen

Iemand die zoiets zoekt, wil juist verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Het is logischer om dat soort bezoekers te vangen met een informatief artikel. In de conclusie kun je vervolgens doorlinken naar jouw stropdassen-webshop.

Je wilt je verkoopomgeving en informatieomgeving dus lostrekken: een website met een contentstrategie en een webshop om te betalen.

Je wilt ze niet op dezelfde plek hebben, bijvoorbeeld door ‘blog' te plaatsen in het hoofdmenu van je webshop. Daar gaan mensen op klikken en dat is zonde, want dan zijn ze weer weg uit je verkoopomgeving.

Van informatieomgeving naar marketingmachine

Van je informatieomgeving kun je een marketingmachine maken. Je kunt er een platform van maken waar je alles over jouw onderwerp deelt. Google gaat dan vanzelf herkennen dat jouw website enorm veel informatie bevat over een onderwerp en daardoor echt een autoriteit in die markt is. Je kunt in een informatieve omgeving ook met een interne linkstructuur werken, zodat Google ziet dat de hele website één sterk, samenhangend geheel is.

Het resultaat van dit alles is dat je steeds vaker en hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Doordat je blog steeds linkt naar je webshop, gaat Google die link op een gegeven moment ook leggen.

Daarbij zorgen de backlinks vanuit je informatieomgeving ervoor dat je webshop meer waarde krijgt. Dat zorgt er op zijn beurt ook weer voor dat je webshop hoger gaat scoren. Door op logische plaatsen te linken naar je webshop, kun je bezoekers vanuit je informatieomgeving doorsturen naar je koopomgeving.

Voorbeelden van websites naast webshops

Laten we er nog een tastbaar voorbeeld: we gaan weer even terug naar vakanties. Misschien zou je het op het eerste gezicht niet zeggen, maar sites als TUI, KLM en Booking.com zijn ook gewoon webshops. Wanneer je direct naar een van deze sites gaat, heb je als het ware je creditcard al op het toetsenbord liggen.

In deze tijd van corona werkt het boeken van een vakantie net iets anders dan normaal. Het is heel logisch dat mensen nog helemaal niet weten waar ze naartoe mogen reizen. Mensen gaan bijvoorbeeld googelen naar ‘Vakantie ideeën corona'. Mensen willen eerst informatie lezen en geïnspireerd raken, voordat ze een reis gaan boeken.

TUI heeft naast de webshop ook een blog toegevoegd met verhalen van reizigers. Dat zijn verhalen van klanten die een fijne reis hebben gemaakt. Op de blog kunnen bijvoorbeeld ook artikelen komen over ideeën voor vakanties in coronatijd. Dat zijn artikelen waar mensen nu naar zoeken.

voorbeeld-webshop-met-blog-tui

Als je iemand in zo'n blog weet te overtuigen van een bepaald soort reis, verander je diegene van een informatiegerichte bezoeker naar een koopgerichte bezoeker. Vanaf dat moment is diegene niet meer geïnteresseerd in inspirerende content, maar gaat hij concreet op zoek naar bijvoorbeeld een geschikte accommodatie.

Bovengenoemde strategie werkt voor elk type business en elk soort webshop.

Nog wat voorbeelden van webshops met een succesvolle (Phoenix) website ernaast:

Concluderend

Probeer van een website geen webwinkel te maken en van een webwinkel geen website.

Daarom is het raadzaam om ‘naast' je webshop ook een website te starten. Deze website gebruik je dan voor je contentstrategie en daarmee je SEO-strategie.

Je wilt dat je webshop er is voor je koopgerichte bezoeker. Door er informatie aan toe te voegen middels een aparte website met blog, spreek je ook meteen de oriënterende bezoeker aan.

Als je met de SEO van je webshop aan de slag gaat, is het vooral belangrijk dat je alles zo clean mogelijk houdt.

Zorg dat je webshop 100% gericht is op verkoop.

Vorig artikel Leren loslaten en je business laten groeien
Volgende artikel Google Analytics 4: de toekomst van analytics